Fenkuł w sałatce

Fenkuł, czyli koper włoski. Po włosku to finocchio, po francusku fenouil, po angielsku fennel. Jest bardzo smaczny zwłaszcza dla tych, którzy lubią smak anyżowy. Znajdziemy go zarówno w jego charakterystycznych bulwach, jak i w nasionach, nieco podobnych z wyglądu do kminku. Te bulwy to właściwie mięsiste liście. Pochodzi z południa Europy. Jest jarzyną typową dla kuchni śródziemnomorskiej.

Koper włoski można przechowywać w lodówce. Przyrządzając go, trzeba oderwać zewnętrzne, brzydkie liście (o ile są), odciąć zieloną nać i odłożyć ją do przyozdobienia półmiska lub posypania potraw; wygląda jak ładniejszy koperek.

Fenkuł można przyrządzać na różne sposoby. Jeść na surowo, gotować, zapiekać, grillować. Bulwa warzywa jest pyszna zarówno w sałatce, po pokrojeniu w paski, jak i gotowana (ok. 10 minut). Ugotowaną można podać z masłem, ze zrumienioną tartą bułką, z sosami. Duszony, gotowany, stanowi świetny dodatek do delikatnych mięs lub ryb. Można go zapiekać z sosami białymi lub serowymi. Podany z grilla, a także z patelni grillowej, świetnie smakuje tylko z sokiem z cytryny. Specjaliści od spraw miłości zaliczają go do afrodyzjaków, co nie znaczy, że warto go podawać wyłącznie na kolację walentynkową.

Ponieważ obiecałam wczoraj siedem sałatek na siedem dni tygodnia, dzisiaj – druga. Pod wczorajszych cytrusach, dzisiaj

Sałatka z kopru włoskiego

bulwa kopru włoskiego

kilkanaście wyłuskanych orzechów włoskich

mała ostra papryczka (pepperonciono)

świeży tymianek

oliwa

ocet z białego wina lub z sherry

sól, pieprz, ew. ćwierć łyżeczki cukru

Z bulwy kopru po przekrojeniu na pół usunąć głąb. Nać odkroić, pozostawić. Miąższ pokroić w paski. Orzechy wyłuskać, posiekać, kilka odłożyć do dekoracji. Papryczkę obmyć, pokroić w paseczki. Wymieszać zaprawę, najpierw sól i pieprz z octem, potem z oliwą, na końcu, kto lubi, z cukrem. Polać sosem sałatkę, przybrać orzechami i nacią z kopru oraz tymiankiem.

W papryczce można pozostawić pestki, podkręcą jej ostrość. Nie podaję proporcji oliwy do octu, w klasycznym winegrecie (vinaigrette) na trzy części oliwy daje się jedną octu. Dobierzmy proporcje samodzielnie, do swojego smaku. Zamiast octu można dać sok z cytryny. Ilość oliwy (lub dobrego oleju), można ograniczyć. Ale nawet osoby odchudzające się sałatkami (surówkami) jedzonymi w miejsce obiadu, nie rezygnują z dobrego tłuszczu. Jest potrzebny dla zdrowia i dla zachowania ładnego wyglądu.

Do tej sałatki można wkroić podzielony filet ryby, najlepiej morskiej, może być wędzona. To źródło białka. Kto się nie boi węglowodanów, może domieszać do całości jedną lub dwie łyżki zimnego ryżu, ugotowanego na sypko.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s